News Blog

Ενημερωθείτε άμεσα για όλα όσα συμβαίνουν στον κλάδο των ανελκυστήρων...

ΑΡΧΙΚΗNEWS BLOGΧρήσιμες ΣυμβουλέςΟδηγίες Απεγκλωβισμού

" Οι δώδεκα μύθοι του ασανσέρ " Μύθος 5ος: Υδραυλικοί ανελκυστήρες = Όχι συρματόσχοινα...

"Ο υδραυλικός ανελκυστήρας είναι πιο ασφαλής! Δεν φοβάσαι μη κοπούν τα συρματόσχονα, αφού δεν έχει..."



Είναι γεγονός, ότι οι υδραυλικοί ανελκυστήρες έχουν συνδέσει το όνομα τους με την απουσία των συμβατικών μέσων ανάρτησης, που δεν είναι άλλα από τα γνωστά μας συρματόσχοινα. Πόσο ευσταθεί όμως μια τέτοια παραδοχή;

 


1. Αλήθεια, πως ακριβώς λειτουργεί ο υδραυλικός ανελκυστήρας;

 

Ο υδραυλικός ανελκυστήρας σε αντίθεση με του συμβατικούς ηλεκτρομηχανικούς, χρησιμοποιεί το έμβολο - πάνω στο οποίο αναρτάται το σασί και ο θάλαμος - για να μεταφέρει την ανυψωτική ισχύ και να εκτελέσει την κάθετη μετακίνηση. Όπως βλέπουμε και στην εικόνα παρακάτω, στον υδραυλικό ανελκυστήρα έχουμε το ερμάριο (καζάνι), στο εσωτερικό του οποίου εδράζεται το σύστημα μοτέρ αντλίας και το οποίο γεμίζουμε με υδραυλικό λάδι, τη σωλήνα παροχής του υδραυλικού λαδιού στο έμβολο, το έμβολο και τέλος το σασί και τον θάλαμο.

 

 

 

 

 

Όταν το έμβολο γεμίζει με λάδι που του στέλνει η αντλία, τότε αυτό ανορθώνεται και ανορθώνει με τη σειρά του τον ανελκυστήρα. Αντίστροφα, όταν έχουμε κάθοδο, ο ανελκυστήρας με το βάρος του πιέζει το έμβολο να επιστρέψει το λάδι πίσω στο ερμάριο και έχουμε τη κάθοδο του ασανσέρ. Όλα αυτά επιτηρούνται από τον εγκέφαλο του υδραυλικού ανελκυστήρα - εδώ μπορείτε να διαβάσετε λεπτομέρειες σε παλαιότερο άρθρο μας - και τον πίνακα λειτουργίας φυσικά.

Μέχρι τώρα δεν έχουμε αναφέρει καθόλου αν υπάρχουν ή όχι μέσα ανάρτησης - τα γνωστά μας συρματόσχοινα - στο σύστημα του υδραυλικού ανελκυτήρα και ο λόγος είναι διότι αυτό εξαρτάται από το είδος της ανάρτησης που εφαρμόζεται κάθε φορά.

 


2. Τι σημαίνει είδος ανάρτησης;

 


Με τον όρο είδος ανάρτησης στον υδραυλικό ανελκυστήρα εννοούμε τον τρόπο με τον οποίο συνδέονται το έμβολο και το σύστημα σασί/θαλάμου. Αν το έμβολο εφαρμόζεται απευθείας πάνω στο σασί έχουμε την περίπτωση της άμεσης ανάρτησης, αν το έμβολο εφαρμόζεται μέσω συρματόσχοινων στο σασί έχουμε την περίπτωση της έμμεσης ανάρτησης.


Χαρακτηριστικές περιπτώσεις άμεσης ανάρτησης:

 

 

         



Χαρακτηριστικές περιπτώσεις έμμεσης ανάρτησης:

 

     



Στην άμεση ανάρτηση, όπως καταλάβατε δεν έχουμε μέσα ανάρτησης (συρματόσχοινα), αφού το έμβολο εφαρμόζεται απευθείας στο σασί/θάλαμο, οπότε ο μύθος ότι οι υδραυλικοί ανελκυστήρες δε φέρουν συρματόσχοινα επαληθεύεται. Στην έμμεση ανάρτηση όμως, δυστυχώς για σας, το σύστημα σασί/θαλάμου αναρτάται πάνω σε συρματόσχοινα και μέσω αυτών εφαρμόζεται στο έμβολο...



3. Γιατί εφαρμόζονται αυτοί οι δύο γενικοί τύποι ανάρτησης;

 


Κάθε τύπος ανάρτησης έχει τα δικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Για παράδειγμα η άμεση ανάρτηση δεν ενδείκνυται για ωφέλιμες διαδρομές μεγαλύτερες των δύο στάσεων αφού χρειάζεται γεώτρηση ώστε να τοποθετηθεί το έμβολο και αυτό αυξάνει το κόστος εγκατάστασης.

Το μειονέκτημα αυτό έρχεται να εξαλείψει η λύση της έμμεσης ανάρτησης με ένα έμβολο στο πλάι, όπου δε χρειάζεται γεώτρηση και βάση του γεγονότος ότι σε αυτόν το τύπο ανάρτησης το έμβολο κινείται με την μισή ταχύτητα από αυτή που κινείται ο θάλαμος, χρειαζόμαστε το μισό ανάπτυγμα εμβόλου για την ίδια διαδρομή. Άρα έχουμε μικρότερο μήκος κοπής εμβόλου που σημαίνει μικρότερο κόστος εξοπλισμού.  Συνεπώς έχουμε μείωση του συνολικού κόστους αγοράς και τοποθέτησης του ανελκυστήρα αφού κερδίζουμε σε οικοδομικές εργασίες (όχι γεώτρηση) και σε εξοπλισμό (πιο κοντό έμβολο), όπου σε αντίθετη περίπτωση θα επηρέαζαν κατά πολύ το τελικό κόστος

Χωρίς λοιπόν να αναφερθούμε εκτεταμένα στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε ανάρτησης και να σας κουράσουμε, με το παραπάνω παράδειγμα σας δίνουμε τη δυνατότητα να κατανοήσετε έναν απο τους βασικούς λόγους - εκτός τους καθαρά μηχανικούς - που είναι η απαραίτητη η εφαρμογή διαφορετικών τύπων αναρτήσεων και δεν είναι άλλος απο το κόστος υλοποίησης της κάθε εγκατάστασης.

 


4. Στην Ελλάδα ποιος τύπος ανάρτησης προτιμάται;

 


Στην χώρα μας, η συντριπτική πλειοψηφία των εγκατεστημένων υδραυλικών ανελκυστήρων σε πολυκατοικίες και μεζονέτες, εφαρμόζουν την έμμεση ανάρτηση με ένα έμβολο στο πλάι. Φυσικά αυτό συμβαίνει για λόγους κόστους και όχι από ιδιοτροπία, οπότε αντιλαμβάνεστε ότι ο υδραυλικός μας ανελκυστήρας είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα φέρει συρματόσχοινα για την ανάρτηση του αδυνατώντας να επαληθεύσει τον 5ο μύθο...

 


5. Άρα είτε ηλεκτρομηχανικός είτε υδραυλικός ανελκυστήρας στο θέμα συρματόσχοινα έχουμε ισοπαλία;

 


Όχι! Στο σημείο αυτό είμαι στην ευχάριστη θέση να μετριάσω την απογοήτευση σας και να σας δώσω μερικές ανάσες ανακούφισης...

Πρώτα απ' όλα - όσοι νοιώθετε άβολα με την ιδέα της ανάρτησης του θαλάμου του ασανσέρ από τα συρματόσχοινα - θα σας συμβούλευα να διαβάσετε παλαιότερο άρθρο μας εδώ, ώστε να ενημερωθείτε για τον συντελεστή ασφαλείας που εφαρμόζεται στα μέσα ανάρτησης των ανελκυστήρων και πόσο εύκολο είναι αυτά να καταρρεύσουν, αλλά και πια συστήματα επεμβαίνουν στην έσχατη περίπτωση θραύσης κάποιου συρματόσχοινου.

Εκτός όμως από τα παραπάνω, υπάρχει και μια πολύ βασική διαφορά στον ρυθμό φθοράς των συρματόσχοινων του υδραυλικού ανελκυστήρα σε σχέση με τους ηλεκτρομηχανικούς και αυτό οφείλεται στην αρχή λειτουργίας της κάθε τεχνολογίας.

Στου συμβατικούς ηλεκτρομηxανικούς ανελκυστήρες, το φυσικό φαινόμενο που μετατρέπει την κινητική ενέργεια που παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας στην τροχαλία μηχανής όταν τη περιστρέφει, σε ενέργεια κάθετης μετακίνησης του θαλάμου - προς τα πάνω ή προς τα κάτω - είναι το φαινόμενο της τριβής.

Αυτό επιτυγχάνεται με τον εξής απλό μηχανισμό. Τα λούκια της τροχαλίας κίνησης (μηχανής), είναι αυλακώσεις με κωνικό σχήμα όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα.

 

 

Έτσι όταν το συρματόσχοινο εδράζεται μέσα σε αυτά και του εφαρμόζεται ο θάλαμος στο ένα άκρο και τα αντίβαρα στο άλλο, "στραγγαλίζεται" από την κωνική αυλάκωση λόγω του βάρους και έτσι καθώς η τροχαλία περιστρέφεται, αναπτύσσεται ο κατάλληλος συντελεστής τριβής που οδηγεί στην ταυτόχρονη κίνηση τροχαλίας και συρματόσχοινου.

Όπως γνωρίζουμε όμως, όπου υπάρχει τριβή υπάρχει και φθορά... Έτσι η επιφάνεια των συρματιδίων - από τα οποία αποτελείται το συρματόσχοινο - φθείρεται με τη χρήση του ασανσέρ, με αποτέλεσμα στη πάροδο του χρόνου να έχουμε μέχρι και διακοπή στη συνέχεια των συρματιδίων κατά μήκος του συρματόσχοινου, κάτι που σηματοδοτεί την άμεση αντικατάσταση τους.


Αντιθέτως, στου υδραυλικούς ανελκυστήρες με έμμεση ανάρτηση - εφαρμόζονται συρματόσχοινα -  η κίνηση του θαλάμου επιτυγχάνεται με υδραυλικό τρόπο, με αποτέλεσμα η τροχαλία τριβής να είναι περιττή. Στην περίπτωση αυτή, στην κορυφή του εμβόλου τοποθετούμε την λεγόμενη κεφαλή του εμβόλου,  που φέρει βέβαια τροχαλία η οποία όμως δεν είναι τέτοια με κωνικές αυλακώσεις αλλά κοίλες.

 

 

 

 

Αυτό συμβαίνει διότι δε μας ενδιαφέρει να αναπτυχθεί τριβή μεταξύ αυλακώσεων και συρματόσχοινου. Μας αρκεί απλώς η έδραση του συρματόσχοινου στη τροχαλία η οποία - καθώς βρίσκεται στην κορυφή του εμβόλου - όταν κινείται κάθετα πάνω η κάτω, παρασέρνει με ομαλό τρόπο σε αντίστοιχη κίνηση τα συρματόσχοινα τα οποία με την σειρά τους κινούν το σασί/θάλαμο. Έτσι έχουμε ουσιαστικά μηδενική φθορά των μέσων ανάρτησης από τριβή κατά τη κίνηση, κάτι που μειώνει αισθητά τον κίνδυνο κατάρρευση κάποιου συρματόσχοινου λόγω σπασμένων συρματιδίων, που είναι συντριπτικά η πιο πιθανή αιτία.

Βέβαια, τα συρματόσχοινα δε φθείρονται μόνο από την τριβή - παλαιότερο άρθρο εδώ - αν και αυτή είναι η πιο πιθανή αιτία, αλλά έχουμε φθορά από υγρασία και συνθήκες περιβάλλοντος που δημιουργούν σκουριές και έλλειψη της ευκαμψίας του συρματόσχοινου που όμως γίνεται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς καθιστώντας τα συρματόσχοινα στους υδραυλικούς ανελκυστήρες σχεδόν "αθάνατα".

 

Καταλήγοντας, αντιλαμβανόμαστε ότι οι υδραυλικοί ανελκυστήρες που είναι εγκατεστημένοι σε σπίτια στην χώρα μας, είναι σχεδόν σίγουρο ότι φέρουν συρματόσχοινα, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την φήμη που ακολουθεί το υδραυλικό ασανσέρ, αλλά συγκρινόμενα με αυτά των συμβατικών φθείρονται με πολύ αργούς ρυθμούς και είναι εξαιρετικά δύσκολο να καταρρεύσουν!

 

Πηγή εικόνων: βιβλίο ΕΠΑΛ Ανελκυστήρες, Δούμος Ευθύμιος, Ευθυμίου Ιωάννης, Κοτζαμπάσης Μιχαλης.

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 02 Φεβρουαρίου 2015 23:10

Επικοινωνία


Τηλέφωνο(+30) 210 7750175

Fax(+30) 210 7789759

e-mailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΔιεύθυνσηΙασ. Μαράτου 49,  Ζωγράφου