News Blog

Ενημερωθείτε άμεσα για όλα όσα συμβαίνουν στον κλάδο των ανελκυστήρων...

ΑΡΧΙΚΗNEWS BLOGΕνημερωτικά Άρθρα" Οι δώδεκα μύθοι του ασανσέρ " Μύθος 11ος: Όσο το πατάς έρχεται...

" Οι δώδεκα μύθοι του ασανσέρ " Μύθος 3ος: Σπάσαν τα σχοινιά!! ... Πέφτουμε;


Τι συμβαίνει στον ανελκυστήρα όταν σπάσει το συρματόσχοινο; Πόσο εκτεθιμένοι είμαστε στο απόλυτο κενό;


 

Η εφιαλτική σκέψη της θραύσης των συρματόσχοινων του ανελκυστήρα, αποτελεί ένα σενάριο που κανένας μας δε θέλει να βιώσει. Όμως πόσο πιθανό είναι να συμβεί κάτι τέτοιο και ποιες δικλείδες ασφάλειας προβλέπουν οι προδιαγραφές σχεδίασης του ασανσέρ;

Θα προσπαθήσω να μαντέψω τις πιθανές ερωτήσεις του μέσου χρήστη ανελκυστήρων για ένα τόσο σοβαρό θέμα και να δώσω απαντήσεις που θα καθορίσουν το μέτρο για το πόσο αξίζει να ανησυχούμε...

 

1) Τι τύπου συρματόσχοινα χρησιμοποιούνται στους ανελκυστήρες;

 

Στους ανελκυστήρες χρησιμοποιούνται συρματόσχοινα τύπου Seale. Αυτού του τύπου τα συρματόσχοινα έχουν τα εξής χαρακτηριστικά

 

α) Αποτελούνται από 6 ή 8 δέσμες 19 χαλύβδινων συρματιδίων, τα οποία συστρέφονται μεταξύ τους σχηματίζοντας τη δέσμη και στη συνέχεια οι δέσμες συστρέφονται γύρο από κανάβινη ψυχή σχηματίζοντας το συρματόσχοινο. Τα συρματίδια μπορεί να είναι ίδιας διαμέτρου ή διαφορετικής.

β) Κάθε συρματίδιο έχει προδιαγραφές αντοχής σε εφελκυσμό (σπάσιμο) 1275 - 1765 N/mm2.

γ) Στους ανελκυστήρες τα συρματόσχοινα ανάρτησης του θαλάμου δε μπορεί να είναι διατομής μικρότερης των 8mm.

 

2) Πόσα συρματόσχοινα πρέπει να έχει ένας ανελκυστήρας;

 

Ο αριθμός των συρματόσχοινων εξαρτάται από το μέγιστο βάρος που πρόκειται να τους εφαρμοστεί σύμφωνα με τη μελέτη του ανελκυστήρα και σύμφωνα με τις σύγχρονες προδιαγραφές δε μπορεί να είναι λιγότερα από τρία.

 

3) Ποιος είναι ο συντελεστής ασφάλειας θραύσης των συρματόσχοινων  στους ανελκυστήρες;


Ο συντελεστής ασφάλειας μας λέει ουσιαστικά ποια είναι η σχέση μεταξύ του ελάχιστου φορτίου θραύσης των συρματόσχοινων σε σχέση με το μέγιστο βάρος που πρόκειται να τους εφαρμοστεί. Στους ανελκυστήρες ο αριθμός αυτός είναι τουλάχιστον 12 όταν έχουμε 3 συρματόσχοινα ή περισσότερα. Αυτό σημαίνει ότι στη περίπτωση ας πούμε των τριών συρματόσχοινων - είναι και η πιο συνηθισμένη στους κοινούς ανελκυστήρες που συναντάμε στη χώρας μας - η αντοχή του κάθε συρματόσχοινου είναι 4 φορές μεγαλύτερη του μέγιστου βάρους που του αναρτάται! 

 

4) Μπορούμε να ξέρουμε πότε ένα συρματόσχοινο έχει φθαρεί και θέλει αλλαγή;

 


Φυσικά! Τα συρματόσχοινα, πρωτού φθάσουν στο σημείο να σπάσουν, εμφανίζουν σημάδια εξωτερικής φθοράς που ουσιαστικά μας επιτρέπει να εκτιμήσουμε με ασφάλεια το προσδόκιμο ζωής τους.

Επιγραμματικά μπορούμε να πούμε πως γυαλισμένη επιφάνεια των συρματιδίων των δεσμών του συρματόσχοινων, σκουριά, έλλειψη ελαστικότητας, εμφάνιση της κανάβινης ψυχής από το πυρήνα του συρματόσχοινου στην επιφάνεια του, μείωση της ονομαστικής διατομής των συρματόσχοινων, σπασμένα συρματίδια και στο έσχατο σημείο θραύση κάποιας δέσμης συρματιδίων - όρος περισσότερο γνωστός ως "σπασμένος κλώνος" - είναι μερικά από τα σημάδια εξωτερικής φθοράς, με διαφορετική βαρύτητα φυσικά το καθένα.

Η εταιρεία συντήρησης που εκτελεί τις τακτικές και υποχρεωτικές δια νόμου εργασίες συντήρησης του ανελκυστήρα, είναι ο καθ ην αρμόδιος να ελέγχει την κατάσταση φθοράς των συρματόσχοινων, την βαρύτητα της φθοράς αυτής και όταν αυτό απαιτείται να ενημερώνει εγκαίρως για την αλλαγή τους.

Για τον παραπάνω λόγο, όταν μας ανακοινώνεται πως τα συρματόσχοινα στο ασανσέρ μας χρήζουν αντικατάστασης θα πρέπει να προγραμματίζουμε την εργασία αυτή διότι ναι μεν ενημερωνόμαστε εγκαίρως αλλά ο χρόνος μετράει εναντίον μας! Φυσικά αν ο συντηρητής κρίνει πως ο ανελκυστήρας είναι επικίνδυνος θα τον ακινητοποιήσει μέχρι να πραγματοποιηθεί η αποκατάσταση της φθοράς.

 

5) " Πετάει ο ανελκυστήρας; " 

 

Μπορεί να ακούγεται αστεία αυτή η ερώτηση - κάποιοι από σας θα την κάνατε προκειμένου να διασκεδάσετε τον φόβο σας - η απάντηση όμως δεν είναι καθόλου αστεία και είναι καταφατική!

 

Ναι, τα ασανσέρ πετάνε!

 

Είναι λογικό πως δε μπορούμε να βασιστούμε απλά στο υψηλό συντελεστή ασφάλειας των συρματόσχοινων, αλλά χρειαζόμαστε και κάτι παραπάνω...

Αυτό δεν είναι τίποτα περισσότερο από το σύστημα αρπάγης που φέρουν οι ανελκυστήρες. Η διάταξη αυτή ουσιαστικά ενεργοποιείται όταν έχουμε θραύση έστω και ενός εκ των συρματόσχοινων και "γαντζώνει" μηχανικά τον θάλαμο - δηλαδή το σασί πάνω στο οποίο εδράζεται ο θάλαμος - στις μεταλλικές ράγες όπου κινείται ο ανελκυστήρας.

Έτσι έχουμε ακόμα μια ασφαλιστική δικλείδα προκειμένου να ελαχιστοποιήσουμε την περίπτωση της ελεύθερης πτώσης, αφού είτε ένα συρματόσχοινο να σπάσει είτε όλα, εμείς θα μείνουμε " γατζωμένοι " στον αέρα σαν να πετάμε! Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι το σύστημα της μηχανικής αρπάγης δε περιμένει για να ενεργοποιηθεί στην έσχατη περίπτωση - δηλαδή αυτή της θραύσης του συνόλου των μέσων ανάρτησης (συρματόσχοινα) - αλλά ακινητοποιεί τον θάλαμο του ασανσέρ με το που θα σπάσει έστω και ένα από αυτά. 

Δεν είναι τυχαίο πως χωρίς αυτό το σύστημα οι ανελκυστήρες δύσκολα θα έμπαιναν στη ζωή μας, τουλάχιστον με την μορφή που τους ξέρουμε σήμερα...

Μέσω του συστήματος αυτού οι πρώτοι καταναλωτές κατάφεραν να πειστούν για το επίπεδο ασφάλειας που προσφέρει αυτή η εκδοχή κάθετης μετακίνησης και έτσι να μπορέσει το γνωστό πλέον σε όλου μας ασανσέρ να γίνει εμπορικό προϊόν και μάλιστα ευρέως διαδεδομένο.  

 

 

 

 

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015 17:38

Επικοινωνία


Τηλέφωνο(+30) 210 7750175

Fax(+30) 210 7789759

e-mailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΔιεύθυνσηΙασ. Μαράτου 49,  Ζωγράφου